Згадавши про секторальний план ринкового нагляду (термін передбачений Законом України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»), виникає запитання, чи поширюються на нього норми Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», позаяк цей закон передбачає, що планові заходи здійснюються відповідно до річних планів.
Так, поширюються, проте з одним але. Згідно п.4 Перехідних положень Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції» положення абзацу другого частини четвертої статті 4, абзаців першого - четвертого і восьмого частини другої статті 5, абзацу п'ятого статті 10, частини четвертої статті 17, абзацу п'ятого підпункту 2 пункту 2 і пункту 3 статті 22 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»
при вжитті заходів ринкового нагляду не застосовуються.У контексті цього, варто оцінити незастосування Держлікслужбою при здійсненні ринкових наглядових заходів абзацу п'ятого статті 10 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Вищезазначене положення встановлює право суб'єкта господарювання не допускати орган нагляду до здійснення контролюючого заходу із виключних підстав, передбачених цією нормою, серед яких є й така, як неодержання повідомлення про здійснення планового заходу.
З приводу цього органами державного ринкового нагляду надано роз'яснення (
Держлікслужбою,
Держпродспоживслужбою), відповідно до яких планові заходи державного ринкового нагляду здійснюються без повідомлення суб'єкта господарювання, на відміну від того, як це встановлено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Скористаємось судовою практикою, як арбітром у вказаному питанні:
Як зазначено у Постановах П'ятого апеляційного адміністративного суду від
від 08 листопада 2018 року у справі № 815/2305/18 та
від 19 лютого 2019 року у справі № 815/3207/18:
Закон України «Про державний ринковий нагляд та контроль нехарчової продукції» не містить посилань на Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» щодо порядку проведення перевірок характеристик продукції органами державного ринкового нагляду, цей Закон України №2735-VІ є спеціальним законом по відношенню до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».У зв'язку із цим потрібно розрізняти такі поняття як державний нагляд (контроль) та державний ринковий нагляд:
- державний нагляд (контроль) — діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища (ст.1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»);
- державний ринковий нагляд — діяльність органів ринкового нагляду з метою забезпечення відповідності продукції встановленим вимогам, а також забезпечення відсутності загроз суспільним інтересам (ст.1 Закону України «Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції»).