More products
Безкоштовна місячна підписка
Спробуйте скористатись підпискою в пакеті "Базовий"
30 днів - безкоштовно
0.01
Click to order
Ваше замовлення
Total: 
Для отримання доступу до продукту залиште свої дані нижче.
Ваше ім’я
Ваш e-mail
За цим email ми надамо вам доступ до ваших продуктів
Ваш телефон
Натискаючи кнопку, ви надаєте згаду на обробку своїх даних. Ми нікому не передаємо вказані вами дані
SOS Реєстрація Цей бот допоможе Вам швидко зорієнтуватись та домовитись за допомогу
 

Реєстрація податкових накладних: лотерея, на яку можна вплинути

Коли система блокування податкових накладних ставить під загрозу роботу бізнесу, а той вже вичерпав усі стандартні методи боротьби, час переходити до нестандартних, але більш дієвих: від захисту до нападу.
Соломія Марчук
Досі до кінця невідомо, яку ідею переслідував Моріс Лоре, коли придумав механізм податку на додану вартість, але наслідки цього «інноваційного винаходу» переслідують бізнес з фатальним «присмаком» давно і прицільно.

Зрештою, нам не болить досвід інших країн, бо зрозуміло, що бізнес у країнах з розвиненою економікою дасть собі раду з адмініструванням цього податку і з відшкодувальними процедурами. Та навіть якщо й не дасть, це не наш клопіт.

В Україні ж з огляду на «корупційні» нахили її службовців, ситуація набула неочікуваних і досить ризикових фарб.

Так, з моменту дії ще старого закону «Про податок на додану вартість» від 1997 року, «уми» фіскальних служб змагалися за креативність по двох своїх основних KPI:

1
Наповнення бюджету за рахунок зменшення сум виплати ПДВ, або вчинення всіх необхідних маніпуляцій для затягування чи невиплати ПДВ взагалі.

2
Наповнення власного бюджету завдяки усуненню наслідків придуманих ними проблем для п.1.
Ці методи варіювалися від імплементації новаторських термінів на кшталт: “нікчемна операція”, “ризиковий контрагент”, “продаж товару невстановленим фізичним особам” і ще, як мінімум, сотні інших, які вражали адвокатів, суддів і навіть самих фіскалів.

І все б нічого, адже акти були, як правило, повною нісенітницею, і на відшкодування ПДВ ці спори не впливали ніяк, до моменту, поки рішення набирало законної сили.

Але ж KPI за таких умов, явно страждали! Для державного і приватного бюджету це було ще й якою втратою.

Якщо акцентувати увагу тільки на державному бюджеті, то для його наповнення було розроблено грандіозний документ: “Про затвердження методики прогнозування надходжень податку на додану вартість”. Він свідчить про яскравий фокус на цьому виді KPI. І не дивно, бо орієнтовна питома вага ПДВ становить більш як 30% зведеного бюджету. Чималенька сума, погодьтесь.

А при справедливій судовій системі, примітивних актах ревізорів і слабкій правовій позиції юристів податкової, виконати згадані індикатори ефективності по збору цього податку було неможливо.
Саме тому наступив час для СМКОР, так званої “автоматизованої” системи запобігання ризиків, яка, в процесі її використання, виявилась зовсім трішки “ручною”.

Що змінилося? Все дуже просто! Тепер фіскали усунули всі можливі ризики, пов’язані із справедливим (без сарказму) судочинством в адмінсудах і отримали безпрецедентне право під гаслами “автоматизації” і боротьби із фіктивним податковим кредитом в абсолютно ручному режимі (без жодних здорових алгоритмів) зупиняти діяльність БУДЬ-ЯКОЇ компанії.

І річ не лише у блокуванні накладних. Це, крім іншого, створило для бізнесу ряд набагато вагоміших ризиків: втрати клієнта, або втрати можливості отримати гроші за продані товари чи послуги у сумі ПДВ чи навіть у повному розмірі.

Тож тепер ситуація розвернулася у протилежному напрямку. Всупереч базовому принципу адміністративного судочинства, коли чиновник мав би доводити вину бізнесу, — бізнес змусили доводити свою адекватність у численних судових процесах, маючи за спиною заблокований ПДВ, масу непогашеної дебіторської заборгованості і численних втрачених клієнтів. А оскільки справи по розблокуванню тягнуться роками – в податківців у руках опинилися всі інструменти, щоб знищити будь-який бізнес.

Попри те, що Євген Олейніков стверджував, що по двох місяцях 2020 року завдяки цій псевдосистемі вдалося “залучити” 9,1 млрд. грн., ми сміливо можемо підозрювати, що в рази більшої суми ми в бюджеті не дорахувалися завдяки дійсно фіктивним компаніями, які (часто під крилом самих податківців) далі, як і раніше, спокійно торгують цим абстрактним товаром.

Що ж, все зрозуміло, і аналіз ситуації нам не допоможе. Бізнес знову змушений виходити з умов гри, які йому оголосили.
І ось які методи варто обирати в боротьбі із цим зловісним явищем.
В мережі можна знайти безліч статей про порядок розблокування податкових накладних, подання коригувань, таблиць, пояснень і оскарження процесу в адміністративному і судовому порядку. Проте ці методи часто є недієвими або не до кінця зрозумілими (як я можу оскаржити підставу для відмови в реєстрації, якщо вона відсутня?).

Тому, для очевидного прискорення відновлення справедливості для бізнесу вкрай важливо об’єднатися у використанні “яскравих” методів протистояння.

Ключовою задачею є створення голосного шуму навколо протиправно заблокованих накладних. Тут можна використовувати інструмент підтримки Офісу бізнес-омбудсмена, заяви про вчинення кримінальних правопорушень (дієвий інструмент), відшкодування значних сум з бюджету при виграних справах на оплату правової допомоги (якщо це буде робити кожен учасник такого судового процесу, бюджет однозначно отримає гіркий післясмак від махінацій чиновників).

Одночасно найдієвішим і найяскравішим способом провчити фіскалів є ПЕРСОНІФІКОВАНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ. Не так страшно вручну керувати “автоматизованою системою”, коли ти в групі з тисячами колег, куди гірше це робити, коли світло від всіх прожекторів світить прямо на тебе. Гуртом добре й батька бити.

Всі рішення про відмову у реєстрації податкової накладної є колективними. Саме тому, займіться їхньою індивідуалізацією. Буде складно, оскільки на самому рішенні ви можете побачити лише підпис голови комісії, яка таке рішення прийняла.

Одночасно, чи адвокатськими запитами чи методом витребування документів у судовому порядку, встановити дані кожного героя вам вдасться. Тому варто познайомитися з кожним із них особисто: чи проходили вони курси підвищення кваліфікації, яка ситуація з їхніми деклараціями про майно, чи притягались раніше до дисциплінарної відповідальності і так далі. Примусьте кожного з них уважніше ставитись до тих рішень, які вони приймають колективно.

Цей формат дозволить вивести із тіні всіх, хто досить вправно там заховався і прагне інкогніто творити долю і без того багатостраждального українського бізнесу.

Не забудьте підписатися, щоб отримувати всі матеріали першими
Made on
Tilda